Saturday, July 02, 2011

Beli rumah dan dapat duit

Beli rumah dan dapat duit?? Ya, satu cara utk mendapat duit mudah adalah melalui pembelian rumah.

Ianya boleh dilakukan dgn cara markup harga rumah yg anda beli sekurang2nya 10% dpd harga jualan. Tetapi korang perlulah mendapat pesetujuan penjual untuk melakukan cara ini sebab ianya melibatkn nilai harga jualan yg akan ditulis di dalam SPA.

Ckp memang senang..tp mcm mana nk dapatkn harga rumah bwh harga pasaran..???ya mungkin itu yg anda fikirkan. Ini cara aku gunakan. Untuk mendapatkn rumah yg sesuai,pertama sekali korang aim@dapatkn dahulu kawasan target. 

Untuk memilih kwsn biasanya aku akan dapatkn range kadar sewa kawasan tersebut.kemudian dptkan anggaran kasar harga rumah (market value) di kwsn berkenaan. Anggaran harga biasa dibuat dengan melihat di laman mudah.my dan juga bertanya kepada penduduk di kwsn berkenaan.

Kemudian korang round2 dgn kereta dgn tanya org maklumat yg korang perlukan konon2 korang sedang cr rumah sewa. Dari situ, shortlistkn rumah2 yg ditemui dan jangan malu untuk ketuk pintu rumah jiran sebelah bertanya no telefon owner.

Cara lain yang korang call rumah yg pernah diiklan di internet untuk disewa walaupun iklan tu dah expired dan tanya sama ada owner berminat tak nk jual. Ini cara yang aku berjaya gunakan utk umah yang aku beli. Dalam membuat carian internet nie, pengetahuan berkenaan teknik carian di Pakcik Google boleh digunakan..contohnya mendapatkan hasil carian dari "cache"..penggunaan kekunci " filter dan sebagainya..kalau nak tau kena join kursus Literasi ICT aku laa hahaha.. 

Dengan senarai shortlist berkenaan, pick-up satu unit dan pergi ke cawangan CIMB. Disana korang perlu berjumpa dengan pegawai bank yang uruskan housing loan..biasanya diorang ada meja sendiri bukan di kaunter. diorng nie memang bersedia membantu kita. Kalau boleh dtglah pada watu yang mereka tidak sibuk. Apabila berjumpa korang bagitau nak buat loan rumah.Katakan harga market yang korang dah survey adalah RM80k. Jadi korang cakap kat pegawai bank, rumah tu nak dijual dengan harga 95k (korang perlu upkan lagi 15k utk tau siling market). Then, pegawai bank akan telefon dengan valuer yang diorg biasa deal utk dapatkan anggaran market value bank berdasarkan transaksi lepas2..kemudian pegawai bank akan cakap salah satu dpd dialog nie:

"..owh market value situ biasa dlm 80k je encik" atau mungkin;
"..harga en. nak beli tu masih lagi dlm lingkungan value yg boleh diterima" atau mungkin;
"..harga tu masih dlm lingkungan, tapi cuba en minta kurang sikit lagi harga tu"

Jadi dpd dialog-dialog kat atas tu, korang mesti boleh taukan berapa had siling market value untuk rumah di kawasan tu..Kalau korangdapat dialog no. 2 paling best sebab maksudnya harga yg korang letak tu boleh digunakan walaupun lebih tingi dari anggaran asal MV yang korang buat.

Then jangan terus blh mcm tu jer..tanya apa pakej2 yang bank tu tawarkan, ambik borang kemudian paling penting, mintak no. telefon pegawai tu sebab nanti korang kena jumpa dia semula untuk submit application..

Kalau boleh korang buat cara nie di 2,3 buat bank untukbuat perbandingan harga yg paling selamat untuk korang mark-up.

Berbalik kepada rumah tadi, sekarang korang dah dapat harga selamat untuk mark-up harga. Katakan korang dapat harga MV bank tadi dialog no. 2, jadi korang teruskan pencarian dengan menelefon owner-owner rumah yang korang dah shortlist tadi..untuk deal harga dengan owner..dalam mendapatkan harga yang terbaik, perkara berikut antara kunci untuk mendapatkan hartanah dengan harga bawah MV:

1. Rumah telah lama ditinggalkan dan tidak juga disewakan 
2. Owner tinggal diluar kawasan berkenaan 
3. Iklan rumah berkenaan telah berulang kali diiklankan 
4. Owner yang telah berumur

Sebagai contoh aku sendiri menemui hartanah bawah MV yang memenuhi kriteria no. 2 hingga no.4 diatas. Owner rumah berkenaan seorang guru..sekarang telah berhijrah ke Johor Bharu..jadi rumah berkenaan selam ini disewakan dan diuruskan oleh menantu beliau..beliau pn dah tak larat nk maintain rumah tu kerana jauh. Beliau offer mintak RM 72,000..aku mintak kurang dapatlah harga Rm 65,000. Owner juga bersetuju agar keseluruhan bayaran dibuat daripada pinjaman. So dah settle 1 hal..

Bagi urusan permohonan loan, owner bersetuju berikan satu salinan geran rumah..salinan geran ini amat penting untuk korang apply loan officially..Jadi dlm loan application aku, aku letak harag rumah adalah RM80,000. Dlm 2 minggu loan lulus 90% dpd 80,000 = 72,000. Masuk insuran, legal fees absorb dalam loan, installment adalah dalam RM 370 sebulan. Manakala cash yang aku akan dapat setelah selesai semua proses nanti adalah RM72,000 - RM 65,000 = RM7,000. 

Dah dapat kelulusan loan, baru appoint lawyer untuk draf SPA & buat Transfer Nama. Seeloknya biarlah pembeli & penjual guna 1 lawyer sahaja. Jika pembeli dan penjual guna lawyer yang berlainan kena pastikan kedua-dua lawyer tahu akan perjanjian asal dengan penjual untuk markup loan untuk cash. Dalam case aku, lawyer buat perjanjian 'tepi' berkenaan dalam bentuk surat mengatakan penjual setuju beri diskaun RM 7,000 dan sebarang wang lebihan dari RM65,000 yang sepatutnya diterima oleh penjual. Kalau nak kurangkan lagi $ kena bayar, mintak lawyer deduct dari diskaun yang bakal diterima legal fees untuk MOT (tukar nama).

Jadi dalam kes aku, aku cuma keluarkan RM 700 sahaja untuk valuation. Selebihnya semua dari loan. Kemudian aku akan dapat cash RM4000 (setelah ditolak RM 3000 legal fees utk MOT)..setelah disewakan nanti dengan kadar RM 450, aku akan dapat pulak pasif income RM 80.00 setiap bulan.

Walaubagaimanapun, suka diingatkan kalau korang nak gunakan cara nie bagi tujuan investment, kena pastikan installment korang nanti masih lagi mendatangkan pasif income..jangan markup tinggi sangat sampai installment bulanan lebih dari rate sewa.

Kos untuk stamping jugak akan tinggi sedikit bila dah markup, tapi kalau harga rumah tu bwh RM100k berapa sangat laa bezanya..lainla rumah korang tu rege 200k..sebab pengiraan duti setem adalah RM1 utk setiap RM250.

Selain dari tu, dengan cara markup nie juga, dah tentu loan korang akan bertambah banyak..jadi kalau korang ada cash, tak payah laa markup..bank jugak yg untung berganda nanti..heheh..

Lepas 3 tahun, bolehla korang jual rumah tu dengan harga pasaran time tu (harga pasaran biasanya naik, kalau lokasi betul). even kalau korang jual dengan harga yang korang beli pun, masih lagi untung, sebab secara offical korang beli rumah tu dengan harga RM 80,000 bukan RM 65,000.

good Luck!

1 comment:

Unknown said...

Salam bang.
nak tanya sikit. Masa pegi bank utk check MV tu kena bg pape info pasal rumah tu x? maksudnya macam renovation dll. ke just bg alamat je? Kena bayar ke utk process ni dan cara ni blh apply utk semua bank ke? Sorry byk tanya. aku newbie baru belajar nak buat investment.