Thursday, June 23, 2011

Rumah Pertamaku - Disini ianya bermula

Seperti yang pernah aku ceritakan di posting terdahulu,aku mula berjinak2 dengan hartanah apabila mula membeli rumah pertamaku yag dibeli dengan tujuan untuk aku duduk sendiri..bukan untuk investment.


Lokasinya terletak di Bandar Baru Salak Tinggi..hmm..jangan konfius yer..bukan Salak Selatan..hartanah yang aku beli nie diiklankan masa tu di Mudah.My..berbulan-bulan jugaklaaaku mencari lokasi-lokasi yang aku minat dan fit dengan budget aku..Banyakjugak blog-blog yang cerita asal hartanah, sub-sale & lelong aku jumpa & baca sebagai rujukan..

Apa yang ada dekat sini? hmm..aku sukakan suasana nya yang aman damai..sesuai untuk besarkan anak-anak. Segala kemudahan utama ada di satu kawasan..cuma yg mungkin takde disini adalah shopping kompleks yg gah..tapi takde masalah sebab Alamanda, Putrajaya 15 minit jer dari sini..disini kalau bangun diawal pagi masih boleh dengar kicauan burung..takde bunyi deruan-deruan enjin kereta..

Harga hartanah jugak masih lagi berbaloi..rumah 2 storey masih boleh dijumpai dengan harga 160k pada masa itu (tahun 2009)..Tambahan pulak dekat dengan KLIA, LCCT, Putrajaya & Cyberjaya..yang mana kalau pejabat aku pindah ke Cyberjaya nanti takde lah jauh sangat aku nak pergi kerja..Pelik jugak, kenapa ramai aku lihat org yang kerja di Putrajayat erlepas pandang kawasan nie, dan sanggup beli rumah di Kajang, Semenyih yang lebih jauh, harungi jem depan Uniten & bayar tol setiap hari..

Potential kawasan nie untuk berkembang pun sangat tinggi sebab dah banyak agensi kerajaan di sekitar kawasan ini dan bakal move in ke kawasan ini..tak mustahil dlm tempoh 15-20 tahun kawasan nie boleh jadi seperti Subang..cuma pembangunan di kawasan nie agakperlahan disebabkan takde main player/developer besar-besar dlm bidang hartanah ada projek disini..

Kalau di kawasan ni ada developer besar spt Glomac di Rawang tu, I&P, Sunway mesti kawasan nie akan lebih pesat membangun sebab developer-developer besar biasanya bukan sekadar dirikan rumah, tetapi juga akan bentuk sebuah perbandaran yang complete.

Cuma yang aku lihat, kemajuan kawasan nie sedikit lembab disebabkan perancangan bandar yang tak teratur..bayangkan sebuah hotel 3 bintang boleh berada di tengah-tengah perumahan kos rendah dan lot kedai 2 tingkat..stesen bas bertukar menjadi kaunter pandu lalu..deretan rumah kedai siap dibina tak dihuni. Selain tu kawasan ii juga menerima tempias kemelesetan ekonomi 1998 dahulu..yang membawa kepada projek terbengkalai di Taman Anggerik yang saujana mata memandang..sayu melihat rumah-rumah yang 80% siap kini ditenggelami belukar..bangunan apartment yang hampir siap menjadi rumah usang..

Apapun kini kawasan nie nampaknya kembali meningkat maju..harga rumah pun dh meningkat dengan cepat..Aku mula sedar potensi kawasan ni apabila aku mengiklankan rumah aku yang dibeli tu untuk disewa sebab kami sekeluarga masih belum dapat berpindah ke rumah tersebut sekurang-kurangnya untuk tempoh 1 tahun akan datang..Banyak panggilan masuk bertanyakan rumah sewa hingga aku bertekad untuk cari 1 unit kediaman lain di kawasan nie yang khusus untuk aku bermula dalam bidang pelaburan hartanah nie..

Modal yang ada pada masa tu hanyalah baki duit KWSP yg aku keluarkan lepas sign SPA rumah pertama..ada baki sekitar 7ribu dpd 25ribu yang dikeluarkan lepas tolak perbelanjaan guaman, pindahmilik, penyelenggaraan dll. Dari situlah ianya bermula..

No comments: